Painting

In mijn schilderwerk spelen mensen in hun dagelijkse omgeving vaak de hoofdrol. Ik houd ervan te observeren, te kijken naar mensen, zien hoe ze zich bewegen, zich (niet) verhouden tot de wereld om hen heen. Als ik kijk, probeer ik me voor te stellen hoe ik zo’n beeld zal schilderen, met welke kleuren, welke sfeer. Ik bedenk verhalen voor mezelf, over wie ze zijn, hoe ze leven en wat hun omgeving voor hen betekent.

In de schilderijen worden ze een onmisbaar deel van de omgeving, van het landschap waarin ze bewegen. Soms worden ze onderdeel van een beeldend lijnenspel van ‘roadscapes’, of van een ander schouwspel.
Het worden meestal verstilde momenten van stedelijk leven.

Over de dijk, 2020

In het tweeluik ‘Over de dijk’ wilde ik het rivierenlandschap waar ik leef de hoofdrol geven. Het karakteristieke van dit gebied zit ‘m voor mij in de steeds wisselende uitzichten, die voortdurend nieuwe perspectieven laten zien. Een opeenvolging van landschappen en vergezichten. Aan elkaar verbonden door het water, met een steeds veranderend lijnenspel van uiterwaarden, dijken en dorpjes. En er wordt wat afgewandeld, gefietst en uitgewaaid op die dijken!

Dit tweeluik probeert die sfeer te vangen. Als onderdeel van een beeldend onderzoek naar de persoonlijkheid van de dijken in Maasdriel. Het toont de dijk tussen Rossum en Hurwenen. Ik zocht naar een manier om in één beeld dat stuk dijk te typeren. Daarvoor koos ik een birds eye perspectief, om die weidsheid te kunnen laten zien. Een vervreemdend perspectief, met de Waal die het beeld domineert, als imposante tegenmal van het groene land.

The Last Tree

In de zomer van 2020 was ik een week te gast in het projectatelier van Kunstenaarsplatform Tengel, Zaanstad. Over mijn verblijf daar schreef ik een blog op de site van Kunst Genieloods.